Het Congres van VIGC richt blik voorbij morgen: ‘Innovatie is een mindset’
De elfde editie van Het Congres stond 6 november in het teken van innovatie. ‘Heb het lef om te springen, ook als je nog niet weet waar je precies zult landen’, luidde de oproep van VIGC-directeur Jos Steutelings. Hij ziet het als de taak van VIGC die sprong actief aan te moedigen en mogelijk te maken - en het slaagde daar in Antwerpen opnieuw uitstekend in.
Met inmiddels 210 leden en 32 strategisch partners weet VIGC zich gesterkt in haar missie “kennis delen, bedrijven verbinden en samen experimenteren”. Innovatie vormt daarbij de leidraad, zoals ook blijkt uit de verdere uitbreiding van het VIGC-team met Geert Bammens (afkomstig van Moderna) als Senior Innovation Consultant.
‘Niet wachten tot de toekomst zich aandient, maar die toekomst actief mee vormgeven’, dát is wat Steutelings beoogt - niet alleen voor VIGC, maar voor de grafische sector als geheel. En Het Congres, dat na tien jaar de vaste locatie in Mechelen verruilde voor Antwerpen, biedt daartoe het perfecte podium.
Wisselwerking en kruisbestuiving
De stelling van Steutelings dat innovatie ‘nooit in isolatie gebeurt, maar ontstaat in de wisselwerking tussen technologie én talent, tussen bedrijven én mensen’ werd onderschreven door Lieke Kelchtermans, COO van MAPO Print. Dat bedrijf specialiseert zich in het op industriële schaal aanbrengen van coatings.
In gesprek met Congres-moderator Mieke Loncke vertelde zij hoe de grootformaatprinter die MAPO inline met een lakstraat installeerde om een bestaande klant een complete oplossing te kunnen bieden, ook deuren opende naar nieuwe toepassingen. Ze toonde bijvoorbeeld hoe voor RSI Sports Group nu volledige sportvloeren worden bedrukt. Voor een andere klant worden OSB-platen voorzien van een slijtvaste decoratieve bedrukking en laklaag, zodat dit materiaal niet langer moet worden betegeld of bepleisterd.

Ook de belangstelling voor bedrukte keramische tegels groeit. Kelchtermans: ‘Je moet niet kijken naar wat er al op de markt is en dat dan proberen over te nemen of te kopiëren. Je moet verder durven denken en je daarbij ook niet laten afschrikken als een leverancier of machinebouwer zegt dat iets niet gaat. We leven vandaag in een wereld waarin alles mogelijk is.’
Kurt Persoons, managing director van Zenith Graphics, sloot zich daar graag bij aan. Het 65-jarige bedrijf, dat evolueerde van specialist in metalen signalisatie tot hightech producent van visuele communicatieoplossingen, ziet volop kansen om verder te groeien.
Behalve technologie zijn juist ook de mensen daarbij onmisbaar, aldus Persoons: ‘We zijn actief in zes verschillende markten. Door actieve kruisbestuiving, kunnen we van elkaar leren en profiteren. Ook werken we samen met universiteiten en leveranciers.’ Om te zorgen voor een blijvende innovatiecultuur organiseert Zenith Graphics elke drie maanden een “lunch together” met alle 130 medewerkers om ideeën uit te wisselen.
Over de muur kijken
Mieke Loncke voerde een panelgesprek met Charlotte Paquit (Identic), Tom Deschildre (INNI Group), Geert Gielen (Koninklijke Drukkerij Em. de Jong) en Veerle Vanpanteghem (VIGC). Dat leverde interessante inzichten op over innovatie en waardecreatie in de grafische sector. ‘Beyond the box denken’, vatte Gielen zijn definitie van innovatie samen: ‘Het is heel belangrijk over de muur te kijken, zodat je ziet wat er in de wereld gebeurt en daar je voordeel mee doet.’
Wil innovatie ook waarde creëren, dan moet het volgens Paquit processen versnellen en zorgen voor een kortere time to market. Ook schaalbaarheid is belangrijk, aldus Deschildre, die bovendien de noodzaak van een gestructureerde aanpak benadrukte. Vanpanteghem ziet dat er in de grafische industrie nog heel wat bedrijven afwachtend zijn en innovatie zien als ‘iets voor later’: ‘En dan kom je dus op achterstand te staan.’

Nieuwsgierig blijven
Juist in een snel veranderende omgeving is het zaak niet achterop te raken en vooruit te kijken. Economisch trendwatcher Geert Janssens (Etion) schetste aan de hand van talloze cijfers en statistieken in daverend tempo de turbulente fase waarin de wereld zich bevindt.
We lijken weinig lering te trekken uit het verleden, waardoor de geschiedenis zich telkens lijkt te herhalen. Terwijl daar nu juist de sleutel tot toekomstig succes ligt, betoogde keynote spreker Rik Vera (nexx- works). De beste manier om te anticiperen op de toekomst is namelijk nieuwsgierig te blijven naar wat zich in de buitenwereld afspeelt: ‘Disruptie komt altijd van buitenaf. Veranderingen beginnen klein, signaleer ze tijdig. Ga problemen niet pas oplossen als het zover is. Innovatie is geen inhaalmanoeuvre: dan ben je al te laat. Nieuwsgierigheid is je superkracht.’ Nota Bene: Vera’s keynote is in PRINTmatters 6 ook uitgebreid samengevat.
Dat VIGC zo’n 170 nieuwsgierige bezoekers op de nieuwe Congres-locatie Vestar in Antwerpen ontving, mag alvast als een positieve indicator worden beschouwd. Want, zo stelde Jos Steutelings al bij aanvang: ‘Innovatie is geen modewoord of luxeproject, maar een mindset.’
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ontvangen? Neem een proefabonnement.