
Drie trends tijdens Drupa
Drupa is zo belangrijk geworden dat fabrikanten van analoge drukpersen en productieprinters, nabewerkings- en prepress- apparatuur, maar feitelijk alle leveranciers binnen deze industrie, het ritme en lanceringsmoment van hun innovaties op deze vakbeurs afstemmen. Daarmee vormt Drupa een ijkpunt qua (technische) marktontwikkelingen.
Het succes van Drupa is dan ook een self fulfilling prophecy: omdat deze beurs zo belangrijk is, lanceren bedrijven juist hier hun innovaties, en omdat bedrijven juist hier hun innovaties lanceren, is deze beurs zo belangrijk. Nu zijn er diverse trends te ontwaren binnen de talloze innovaties die fabrikanten van grafische - en verpakkingsoplossingen op Drupa presenteren. Dat bleek tijdens Pré-Drupa, een evenement voor de mondiale grafische vakpers, waar eind maart ongeveer dertig leveranciers vooraankondigingen deden van de innovaties die zij tijdens Drupa lanceren. We pikken er drie trends uit:
1. Handelsdruk krimpt, verpakkingsdruk groeit
Tijdens Drupa focussen fabrikanten van offset- persen en productieprinters in extreme mate op de groeimarkt van label- en verpakkingsdruk, terwijl er in het standaanbod minder aandacht is voor de krimpende markt van handelsdruk. En binnen die verpakkingsdruk groeit inkjet met de dag. Op Drupa wordt duidelijk in welke gevallen inkjet in verpakkingsdruk wel en niet het betere, duurzamere alternatief voor offset of flexo zou kunnen zijn. Laten we daarbij niet vergeten dat ook de fabrikanten van offset- en flexopersen steeds slimmere, snellere en duurzamere productiemiddelen uitbrengen, waarvan akte op Drupa.
2. Digitaal drukken op B2+ formaat
Inkjet is op zich natuurlijk al één van dé trends. Tot steeds grotere oplagen kan de techniek concurreren met bijvoorbeeld offset en flexodruk, terwijl van enig kwaliteitsverschil vaak geen sprake meer is. Maar wat daarbij ook opvalt: een flink aantal fabrikanten van inkjetproductieprinters, maar ook tonerprinters, demonstreert nieuwe machines die papier en karton kunnen printen in het B2-vellenformaat of groter. Druktoepassingen als boeken, catalogi, groot formaat direct mail en posters kunnen hierdoor gemakkelijker worden verschoven van offset naar digitaal.
3. Duurzaamheid en digitalisering
Zowel het standaanbod als het lezingenaanbod: alles is op Drupa 2024 doordesemd door duurzaamheid. Dat heeft naast de keuze voor schonere digitale druktechnieken ook te maken met opties voor het gebruik van duurzamere media, inkten en andere consumables, enzovoort. Maar ook de trend van automatisering van complete workflows dankzij via api’s aan elkaar gekoppelde cloudsoftwarepakketten brengt nieuwe mogelijkheden tot serieuze besparingen in energie- en CO2-gebruik, minder materiaalverlies, terwijl ondertussen de snelheid en productiviteit omhoog gaan.
In die zin kan duurzaamheid ook niet worden los gezien van digitalisering: door digitalisering en automatisering meer gestroomlijnde productieprocessen brengen meer duurzaamheid. Loop - om daarvan een voorbeeld te zien - bijvoorbeeld eens langs bij een complete boekproductielijn op één van de stands, en laat je hierover informeren.
Tekst: Wim Danhof / Foto: Messe Düsseldorf/ctillmann
