DS Smith en E.ON onthullen gecombineerde warmte-en krachtcentrale

22 mei 2023

De nieuwe ultramoderne warmtekrachtkoppelingsinstallatie (WKK) in de papierfabriek van DS Smith in Kent is onlangs door DS Smith en energieleverancier E.ON officieel geopend. De Kemsley Paper Mill in Kent is de grootste fabriek voor gerecycled papier in het Verenigd Koninkrijk. Met de nieuwe installatie kan de fabriek jaarlijks 36.000 ton CO2 besparen.

De werkzaamheden aan de WKK-installatie startten in 2019. De nieuwe installatie, die in 2022 zijn eerste energie opwekte, is ontworpen om de norm te stellen op het gebied van efficiëntie, duurzaamheid en betrouwbaarheid – een vermindering van de CO2-uitstoot met 36.000 ton per jaar, het equivalent van 30.000 middelgrote auto's die per jaar meer dan 9500 kilometer rijden. De installatie beschikt over een elektrische capaciteit van 73 MW en genereert stoom en kracht om de fabriek in Kemsley te helpen jaarlijks ongeveer 830.000 ton gerecycled papier te produceren.

Speciaal ontwikkeld voor energie-intensieve industrieën

Bij de nieuwe WKK-installatie is E.ON IQ Energy ingezet, een intelligente energievoorzieningsoplossing die speciaal is ontwikkeld voor energie-intensieve industrieën. Het beschikt over een geautomatiseerde, zelfgestuurde energiecentrale op basis van gepatenteerde hardware en een digitaal besturingsconcept dat kunstmatige intelligentie gebruikt om de levering in realtime te optimaliseren. Gegevens over de werking van de energiecentrale en productiefaciliteiten, het net en de grondstoffenmarkten helpen de energievoorziening efficiënt en flexibel te maken.

‘Het voortouw nemen bij het verminderen van de impact van papierproductie op ons milieu is iets waar we gepassioneerd over zijn - het is belangrijk voor ons, onze klanten en de gemeenschappen waarin we actief zijn,’ zegt Niels Vliegerman, Head of Paper & Recycling bij DS Smith. ‘Dit is een van de vele projecten die we hebben in Europa en Noord Amerika die ons zal helpen om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 op absolute basis met 46% te verminderen ten opzichte van het niveau van 2019, en om tegen 2050 Net Zero-emissies te bereiken.’

Foto boven: Ter gelegenheid van de officiële opening van de fabriek werd eind april ceremonieel een lint doorgeknipt. Deze ceremonie werd bijgewoond door o.a. Niels Flierman, DS Smith's Head of Paper and Recycling, Rogier Gerritsen, Managing Director of Paper Europa bij DS Smith en Manfred Wirsing, Managing Director van E.ON Energy Projects.

Geen grafisch nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters