Esther Blok over het ontwerpproces automatiseren
‘De druk op onze marketingafdeling is te groot.’ Het is één van de meest voorkomende klantvragen die Esther Blok hoort. Als vormgever ontwikkelt zij visuele identiteiten voor bedrijven. In de loop der jaren ontdekte ze dat ze met automatisering haar klanten nog beter kan ondersteunen. Daarom zet ze nu Brandportals in.
Niet restylen, maar doorvoeren!
Esther Blok begon 7 jaar geleden zelfstandig als designer. Gaandeweg kwam het idee van automatiseren op. ‘Het gebeurde regelmatig dat een klant overwoog de huisstijl te restylen, omdat ze vonden dat die er niet meer goed uitzag. De huisstijl was echter meestal niet het probleem, maar het consequent doorvoeren ervan wel! Het komt veel bedrijven vast bekend voor: medewerkers knutselen zelf iets in elkaar, bijvoorbeeld in Canva. Het gevolg is verlies van de huisstijl.’
Onbekendheid van automatiseren
Reden genoeg voor Esther om een brandportal voor te stellen aan haar klanten. ‘Veel van mijn klanten kennen het begrip brandportal niet eens. Maar het lost de drie grootste problemen op waar veel bedrijven mee worstelen. Je krijgt alle merkuitingen op één plek, je kunt binnen de huisstijl je eigen uitingen maken en deze direct delen en bestellen.’
Het lijkt bijna een tegenstrijdig idee: als ontwerper ontwerpen laten automatiseren. ‘Het gaat er echter om het gros van de standaardvragen te elimineren met geautomatiseerde sjablonen en zo tijd te winnen voor de echt creatieve acties.’
Voordelen in beeld
‘Veel klanten zien aanvankelijk alleen de nadelen. Vinden ze een brandportal te duur? Dan inventariseer ik wat ze nu uitgeven aan alle interne en externe ontwerpers en marketeers. Denken ze dat ze saaie ontwerpen krijgen met geautomatiseerde templates? Dan regelen we dat ze meerdere variaties per template krijgen. Er is bijna altijd een oplossing dat past bij de behoeften en het budget van het bedrijf.’
Ontwerpen templatiseren
Esther betrekt ook de Prindustry Brandportal in haar klantgesprekken. Deze Brandportal is er voor de creatie en inkoop van online en offline communicatie. ‘De sterkste kant van Prindustry is het bestelproces van drukwerk. Als IT-bedrijf is het uniek om specialist te zijn in de grafische processen.’ Samen met Prindustry biedt Esther met Templatoo ook een vereenvoudigde vorm van een brandportal aan. ‘Een brandportal is vaak een groot systeem en sommige bedrijven willen klein beginnen. Dat kan nu met Templatoo. Dit is een online communicatieportaal voor het templatiseren van ontwerpen.’