Cumulus zorgt voor de juiste luchtvochtigheid: ‘Papier mag niet te droog of te vochtig zijn’

13 december 2022

Al sinds 1991 heeft Cumulus Nederland een vooraanstaande positie op gebied van luchtbevochtiging en waterbehandeling in de grafische markt. Dit is niet alleen essentieel voor productieprocessen, het zorgt ook nog eens voor een duurzame bedrijfsvoering. Zo laat ook hun installatie bij Senefelder Misset zien.

Cumulus werk al jarenlang samen met grote spelers in de grafische sector en volgens salesmanager Melten Altena weet Cumulus deze positie in Nederland goed vast te houden, en zelfs daarbuiten. ‘Wij hebben jarenlange ervaring met luchtvochtigheid en waterbehandeling in de grafische sector. Hierdoor zijn wij in staat om voor elke klant het gevraagde maatwerk te leveren. Wij kennen de risico’s en gevolgen voor het druk- en printproces van onze klanten, waardoor wij een betrokken partner zijn in het optimaliseren van hun het druk- en printproces.’ Ook de duurzaamheid speelt hierin tegenwoordig een belangrijke rol. ‘Duurzaamheid start al bij het ontwerp van onze installaties. Deze zijn ontworpen voor een lange levensduur en met minimaal onderhoud. Bovendien helpen wij onze klanten met onze installaties om hun energieverbruik te reduceren en verlies in hun productieprocessen te minimaliseren.’ Een mooi voorbeeld hiervan is de installatie bij Senefelder Misset in 2021. ‘Een voorbeeld van een bijzonder prettige samenwerking waar wederzijds vertrouwen aan de basis stond’, aldus Altena.

Lange trajecten

Al in 2017 had Senefelder Misset de wens om de centrale stoominstallatie te vervangen. Aangezien de installatie ook stoom moest leveren voor de bevochtiging van de productiehallen, was een duurzame en energie-efficiënte oplossing om de luchtvochtigheid op peil te houden, belangrijk. In hun zoektocht besloten ze ook met Cumulus in gesprek te gaan, waarop vervolgens een heel traject startte. In 2021 werd hier een klap op gegeven. Dat najaar startte de voorbereidingen voor montage en vlak voor de start van de belangrijkste bevochtigingsperiode van het jaar, de winter, kon Cumulus de installatie opleveren. Inmiddels draait deze alweer een jaar naar volle tevredenheid aldus Senefelder Misset.

Kwetsbaar papier

Drukkerij Senefelder zit gevestigd in Doetinchem en levert in een straal van 400-500 kilometer rondom Doetinchem vooral tijdschriften, catalogi en brochures van hoge kwaliteit. Binnen Nederland zijn ze met hun grootte en de hoeveelheid tijdschriften die ze drukken, uniek. Ook zijn zij op dit moment de enige drukkerij in Nederland die tijdschriften in papier kan verpakken. Thomas Spekschoor, technisch directeur, was nauw betrokken bij de keuze voor de nieuwe stoominstallatie. ‘Vanwege onze grondstoffen is luchtbevochtiging essentieel’, begint Spekschoor. ‘De juiste luchtbevochtiging is zeer belangrijk voor ons productieproces en de keuze voor een andere installatie was dan ook flink traject. Papier is toch iets wat vocht opneemt maar wat ook kan uitdrogen. Bij een te hoge luchtvochtigheid gaat het papier aan elkaar plakken, wat je niet wilt. Bij een te droge lucht ontstaat schotelvorming, waardoor je dat papier niet meer kunt gebruiken.’ Om het productieproces feilloos door te laten lopen, is daarom een constante luchtvochtigheid door het hele bedrijf nodig. ‘Dat betekent een relatieve luchtvochtigheid tussen de 50 en 60 procent.’

Met de nieuwe bevochtigingsinstallatie realiseert Senefelder Misset op een efficiënte en energiezuinige manier de ideale ruimtecondities.

De keuze voor Cumulus was er een van jaren. Uiteraard heeft Senefeld Misset met verschillende partijen om tafel gezeten, maar het voorstel van Cumulus kwam als beste uit de bus. Spekschoor: ‘Een van onze zusterbedrijven, Printforce, heeft ook installaties van Cumulus. Printforce was erg enthousiast over het systeem: onderhoudsvriendelijk, goed aangelegd, een duidelijk verhaal, en geen gedoe. Dat sprak ons erg aan.’

Verleden tijd

Inmiddels kan Spekschoor ook zelf bevestigen dat de installatie naar tevredenheid werkt en dat het hele traject soepel is verlopen, inclusief montage en service. ‘De monteurs wisten precies hoe ze alles moesten doen en waar ze moesten zijn voor eventuele hulp. Soms waren er bijvoorbeeld dingen op de tekentafel bedacht die in de praktijk niet bleken te werken. Ze kwamen dan zelf met oplossingen. Dat werkte heel prettig.’

Maar het belangrijkste is natuurlijk de installatie zelf. Zo zijn vroegere problemen en knelpunten eindelijk verleden tijd. Spekschoor: ‘Te vochtige lucht is erger dan te droge lucht. Maar door de inzet van luchtbevochtiging hebben we van beide geen last meer. Wij zien dat het papier niet meer aan elkaar kleeft, want als papier condenseert gaan lagen aan elkaar plakken. Bij een te droge lucht zagen we vroeger nog dat het papier ging bobbelen waardoor het niet meer door de machine kon. Ook hier hebben we nu dankzij de luchtbevochtiging geen last meer van.’

Energiezuinig

Als het om duurzaamheid gaat, wil Senefelder Misset de juiste balans vinden tussen de bedrijvigheid binnen het bedrijf en de impact hiervan op de omgeving, met als doelstelling blijvend te kijken naar het verminderen van deze impact. ‘Cumulus heeft ons een technische oplossing geboden voor het optimaal bevochtigen van de verschillende ruimtes binnen ons bedrijf. Hierdoor kunnen we op een efficiënte en energiezuinige manier de ideale ruimtecondities realiseren. Bovendien is de nieuwe installatie veel energiezuiniger dat het oude systeem, waardoor wij als bedrijf ons gasverbruik aanzienlijk kunnen reduceren. Dit resulteert niet alleen in een financieel voordeel, maar ook in de reductie van onze CO2-uitstoot.’

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Cumulus.

Wil je PRINTmatters magazine regelmatig in de bus ontvangen?

Neem een abonnement