Abonneren  Inloggen

Groeikansen in krimpende printsector

24 oktober 2022

High Speed Inkjet zorgt voor een ware revolutie in print. De kwaliteit is tegenwoordig vergelijkbaar met offset, en de techniek is beter toegerust op klantbehoeften op het gebied van onder meer snelheid, flexibiliteit en duurzaamheid. Dat stelde Carles Farre, ceo van HP Page Wide Industrial tijdens het Online Print Symposium in München. Een verslag.

Dat de digitale printproductietechniek Inkjet groeit als kool is geen verrassing meer, maar de cijfers blijven verbazen. In ruim tien jaar tijd verachtvoudigde het wereldwijde volume naar 440 miljard pagina’s in 2021. Analisten voorspellen tot 2027 nogmaals 66% volumegroei. ‘De printindustrie als geheel daalt licht in volume, maar wij groeien, want wij brengen de innovatie in deze industrie’, zo begon Carles Farre zijn presentatie voor honderden aanwezigen. De huidige marktsituatie beschreef hij als ‘hectischer dan ooit’, onder meer door de gebrekkige papierbeschikbaarheid. Ondertussen wordt alles schreeuwend duur: papier, arbeid, elektriciteit en natuurlijk ook de printproductiemachines.

Steeds hogere klanteisen

Deze problemen in de toeleveringsketen van print gaan ook nog eens gepaard met steeds hogere klanteisen op het gebied van snelheid, flexibiliteit, relevantie en duurzaamheid. Farre lichtte dit toe: ‘Wij zijn in deze digitale wereld allen gewend geraakt aan een supersnelle levering: de volgende dag, en soms zelfs nog op dezelfde dag. Hierdoor worden ook de klanteisen ten aanzien van snelheid en flexibiliteit binnen de printindustrie steeds hoger. Daarnaast stellen klanten hogere eisen aan de relevantie van print als medium. Het is steeds minder van: “Druk maar grote hoeveelheden, en we zien wel”. Elke printopdracht moet relevant zijn voor een bepaald publiek. Print is dus geen vanzelfsprekendheid meer. Ondertussen komt er vanuit alle kanten een push richting meer duurzaamheid: vanuit merken, eindklanten, wetgevers en zelfs complete industrieën.’

Voordelen van High Speed Inkjet

Farre omschreef High Speed Inkjet als de brug die al deze trends bij elkaar brengt. ‘Inkjet biedt vele voordelen. Ten eerste leidt het tot een radicale vermindering van de benodigde arbeid, en dus ook arbeidskosten. Een offsetpers heeft tenminste twee operators, nog afgezien van afwerkingsprocessen. Bij inkjet kun je twee persen met één operator laten draaien. Je bespaart dus 75% op printpersoneel, dat je vervolgens kunt inzetten voor werk met een hogere toegevoegde waarde. Daarnaast bespaart High Speed Inkjet door inline finishing extra op de benodigde productietijd. Veredelingen zoals een vijfde kleur kun je nu automatisch in één productiedoorgang uitvoeren. Ook dit leidt weer tot die zo belangrijk geworden, kortere time-to-market. Weer een ander voordeel is de mogelijkheid tot variabel printen, waardoor je relevantere printproducten kunt aanbieden aan een geselecteerd publiek.’

Verschuiving naar “distributed print”

Daarnaast ziet Farre wereldwijd een trend naar zogenoemde distributed print ontstaan, die tot minder vervoersbewegingen leidt: ‘De distributie van printcapaciteit verandert. Vijf jaar geleden zagen we printcentra met enorme aantallen offset en digital persen. Natuurlijk, we kennen de grote internetdrukkers. Maar ik zie toch ook meer spreiding van printcapaciteit ontstaan, met als gevolg een kortere distributie van bedrukte producten omdat het drukken dichter bij de eindklant gebeurt. Inkjet helpt om dit netwerk van meer “distributed print” van de grond te krijgen. Dat leidt tot meer efficiëntie en duurzaamheid.’

Bij diverse digitale verpakkingsdrukkers draait de HP T1100S Press, die drukt over een breedte van 2,8 meter, met 300 meter per minuut.

Substraatkeuze niet langer achilleshiel

Op het gebied van kwaliteit en substraatkeuze heeft Inkjet enorme vorderingen gemaakt, die de huidige volumegroei verklaren, zo legde Farre uit: ‘Inkjet was zelfs een paar jaar geleden nog niet goed genoeg voor talrijke toepassingen. Momenteel is de kwaliteit in bijna alle toepassingen vergelijkbaar met offset. De achilleshiel was altijd het papier waarop je met inkjet kon drukken. Maar dankzij speciale, universele inkten kun je nu met inkjet drukken op gestreken en ongestreken papiersoorten. Van mat en zijde tot glossy papier, en van heel dun (40 grams) tot heel dikke substraten, tot wel 600 gram per vierkante meter. Deze combinatie van kwaliteit en papiersubstraten die we inmiddels bij inkjet tegenkomen geeft print service providers veel flexibiliteit.’

Indrukwekkende statistieken van drukkers

In het kader van deze flexibiliteit verwees Farre naar een Spaanse klant die 50.000 boeken van duizend pagina’s voorheen wekenlang in offset liet drukken, maar nu in drie tot vier dagen op twee inkjetpersen. ‘In diezelfde periode spraken we met dit bedrijf over het drukken van tien tot twintig marketingsamples van boeken voor de kunstbeurs Art Cologne. Het mooie is dat je in één geautomatiseerde fabriek met inkjet die superaantallen, kleinere marketingsamples en Printing On Demand aankan. Deze flexibiliteit van inkjet vind ik verbazingwekkend.’

Enorme sprongen qua productiesnelheid

Met namen en rugnummers verwees Farre naar andere testimonials over HP Page Wide Industrial. Zo meldde Steve Babat, ceo van het Amerikaanse DG3: ‘Wij drukken 100.000 postkaarten voor een landelijke telecomaanbieder. Voorheen deden we daar, in offset, 22 uur over. Nu, met High Speed Inkjet, zijn we er in drie uur mee klaar, inclusief snijden en coaten, en met het drukken in tientallen varianten.’

Een andere klant, Tony Palc, chief operations officer van verpakkingsdrukker Allied Printing Company, meldt dat een job die in offset zeven dagen tijd kostte, nu op de HP PageWide webpress T300 in 7,5 uur wordt voltooid. Bij weer een andere digitale verpakkingsdrukker, Hummingbird Georgia Pacific in Phoenix, draait de megalomane HP T1100S Press, die drukt over een breedte van 2,8 meter, met 300 meter per minuut. Tijden veranderen, want ooit begon dit bedrijf in inkjet verpakkingen van maximaal een halve meter te bedrukken, bij maximaal 60 meter per minuut.

Inkjet + data-analyse = groei

Tot slot wees Carles Farre in zijn presentatie tijdens het Online Print Symposium op de mogelijkheid om de inkjetpersen van HP aan te sluiten op de websystemen van klanten. Dit leidt via een data-gedreven printproductie tot het leveren van meer toegevoegde waarde aan eindklanten. Hij noemde het voorbeeld van het Duitse Michael Schiffer, pionier en specialist in gepersonaliseerde printproductie: ‘Dit printproductiebedrijf produceerde voor een klant in eerste instantie zakelijke catalogi van 500 pagina’s, zonder personalisatie. Vervolgens werd dezelfde catalogus gedrukt met 400 pagina’s, waarvan 8 pagina’s personalisatie, oftewel variabele inhoud op basis van klantprofielen. Deze beperkte mate van personalisatie leidde al tot 350% meer verkopen, bij dat 20% lagere marketingprintvolume. Het toont aan hoeveel meerwaarde je kunt creëren wanneer je inkjettechnologie combineert met data analytics. Investeer daar als grafisch bedrijf dus in, en ga hier het gesprek over aan met je klanten. Dan kun je met je klanten meegroeien in hun reis op weg naar meer mass customisation via print.’


Dit artikel verscheen eerder in PRINTmatters 6 van 2022. Het magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering.