‘Finishing first’: 20 jaar Amstel Graphics
Amstel Graphics vierde op 1 mei 2022 haar 20-jarig bestaan. De onderneming, die in de begintijd ook nog drukpersen leverde, groeide gestaag en concentreert zich nu op nabewerking met merken als Horizon en Hunkeler. Hun slogan ‘Change the focus, finishing first’ zegt alles over de veranderende markt.
De nabewerkingspecialist Amstel Graphics is nog altijd gevestigd op de plek in Amstelveen waar het 20 jaar terug begon. Al is het toenmalige huurpand nu in eigendom en flink groter. Nog steeds kun je bij de onderneming terecht voor alles op het gebied van afwerking -van vouw- en lamineermachines tot palletizers-. In die 20 jaar veranderde de grafische wereld enorm; drukwerkwebshops deden hun intrede en daarmee ook de (internet)drukkers waar 24/7 de machines draaien, de digitalisering van informatie-overdracht veranderde het drukwerklandschap, automatisering nam een hoge vlucht, inkjet betrad de offsetmarkt en er ontstond een toenemende procesintegratie van print en finishing. In deze dynamische high tec-industrie staat Amstel Graphics al 2 decennia haar mannetje en groeide gestaag van 4 naar 21 man.
Van schoonmaker tot eigenaar
Eigenaar Jan Ceelen beschrijft een van de veranderingen voor zijn organisatie: ‘We hebben nog veel kleine tot middelgrote grafische bedrijven als klant die we graag helpen. Tegelijkertijd verandert er veel. Steeds vaker werken we aan projecten, waarbij we samen optrekken met printerleveranciers. En toenemend voor grotere organisaties. Dat zijn projecten van een half jaar, terwijl het vroeger projecten waren van een half uur.’ De ondernemer startte zijn eigen zaak ‘samen met mijn vrouw Anja plus Frank en Jack’, na bijna 25 jaar noeste arbeid bij het voormalige familiebedrijf Machinehandel Ceelen. Dit bedrijf werd stevig op de kaart gezet door de 3 gebroeders. ‘Natuurlijk leerde ik van mijn vader het meeste. Alles moest ik doen: van schoonmaker, monteur tot verkoop. De grafische wereld veranderde sterk. Op de grafische beurs in Chicago zag ik begin jaren 90 de eerste GTO DI. Die invloed van digitaal, gelijktijdig met de opkomst van desktop publishing zette mij aan het denken en bracht mij er toe om een aantal jaren later voor mijzelf te beginnen. In de beginfase verkochten we nog drukpersen van merken als Hamada en Shinohara, maar al gauw zag ik dat concentratie op afwerking een interessante zet zou zijn. Een halfjaar na de start op 1 mei 2002 mocht ik de afwerkingsmachines van het Japanse familiebedrijf Horizon vertegenwoordigen in Nederland. Ik kende de Hori familie al een tijd. Zo kwamen ze ooit op mijn trouwdag en onlangs was de next generation ook bij de trouwdag van Ian.’
Zelfgebouwde Hollandse degelpers
De grafische techniek zit verankerd in de genen van gesprekspartners Jan en zoon Ian Ceelen. (Over)grootvader J.C. Ceelen startte 95 jaar geleden in Amsterdam een machinehandel. Die man handelde, maar wist ook zoveel van techniek dat hij een eigen hoogdrukdegelpers bouwde. Tijdens de rondleiding door de grote showroom in Amstelveen wijst Ian op een paar museumwaardige productiemiddelen. Echt leuke praatstukken tussen de verder hypermoderne nabewerkingsapparaten van Horizon en Hunkeler. Wijzend op een degelpers: ‘Mijn overgrootvader Jan C. Ceelen ontwikkelde en bouwde een degelautomaat en noemde deze Velox. Op de Kruislaan in Amsterdam ontstond zelfs een heuse Velox drukpersfabriek.’ De techniek in de genoemde genen past zich ongetwijfeld aan om te overleven, want wat een contrast. De Ceelens moeten schakelen in een wereld die van automatisering aan elkaar hangt. De enorme technologische ontwikkeling in die bijna 100 jaar maakt het nu mogelijk om van een blanco rol papier in 1 procesgang een al dan niet gepersonaliseerd gelijmd of geniet boekje tevoorschijn te toveren.
Horizon
Met de vertegenwoordiging van Horizon, een nog steeds groeiend bedrijf en specialist in finishing-apparatuur, deed Ceelen een goede zet. ‘Horizon is een gigantisch goed product. Ze hadden altijd al een mooie positie in kleinformaat, maar hebben nu ook een sterke positie in 50x70 en 70x100 formaat. De onderneming richt zich vooral op automatisering van machines. Wat zij kunnen, kunnen concurrenten niet.’ Naast de connectie via JDF, dat is de nu al 3de generatie IceLink, gaat het bij Horizon om bijzonder knappe technische vaardigheden. Een voorbeeld: ‘Bij een vouwmachine hoef je alleen je vouwslag en formaat in te geven. Hij stelt automatisch in, inclusief de kruisslag. Dat doen ze al 20 jaar en dat krijgt geen concurrent nog op deze manier voor elkaar. Bij demo’s is dat niveau van automatisering altijd overtuigend.’ Het enthousiasme voor dit merk spat er van af: ‘We leveren van Horizon hele systemen voor hard- en softcoverproducties waar bijvoorbeeld van de rol in 1 lijn boeken gemaakt worden, inclusief toevoegen van schutbladen en omslagen.’ Ian: ‘En volledig teruggekoppeld voor analyse en calculatie, van productietijden, stilstandtijden en eventuele errors voor het management informatiesysteem.’
Ook België, Luxemburg, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije en Roemenië
Amstel Graphics vertegenwoordigt Horizon ook in diverse andere landen. Jan: ‘Wij zijn blij dat we Horizon ook in andere landen mogen verkopen. Naast onze Nederlandse markt hebben we ook een vertegenwoordiging in België en Luxemburg. In Tsjechië hebben we een langdurige vertegenwoordiging met zelfs een eigen showroom. Ook in Slowakije, Bulgarije en Roemenië verkopen we Horizon. Ian: ‘Hier zien we wel een groot verschil met Nederland. In Bulgarije en Roemenië zie je nu de trend naar kortere runs. In Nederland lopen we daar toch op voor. Die technologieverandering, waarbij print een grotere rol gaat spelen, begint daar nu pas vaste voet aan de grond te krijgen.’ De kennis van aansluiting van finishing-apparatuur op shortrunproducties die Amstel Graphics in Nederland al opdeed, heeft een exportwaarde naar die landen. ‘We trainen al die mensen, soms ook samen met een Horizon-afvaardiging vanuit Nederland, nu al een tijdje via Zoom. Het komt ook voor dat een ploeg van technici vanuit die landen naar Japan gaat om in de Horizon-fabriek de techniek nog beter te leren kennen.’
Finishing first
Jan haalde nog een sterk merk binnen: Hunkeler. ‘Dat was in 2010. Ik was weer in Chicago en zag tot mijn verbazing dat er geen drukpersen maar printers vooraan stonden. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat we een grote verandering meemaakten van offset naar digitaal en ik zocht contact met Hunkeler. Ik volgde die naam al een tijdje, omdat ik het een mooi product vond. Na de aansluiting op offset verzekerden wij onze klanten ook aansluiting op rotatieve digitale productie. Ook Hunkeler is een familiebedrijf waarmee we goede persoonlijke contacten hebben.’ Die veranderende processen beïnvloeden ook de manier van denken bij grafische beslissers over investeringen. Ian: ‘Je hebt op het gebied van inkjet twee stromen: losblad en van de rol. Met name bij rolfinishing moet je heel goed nagaan wat je uiteindelijk wilt bereiken met die digitale rotatiepers. Je moet nadenken over het eindproduct. De denkvolgorde moet veranderen. Vandaar onze slogan ‘Change the focus, finishing first’. Als je nadenkt over het type product dat je maakt, kan je er het type machine bijbouwen uit alle standaardconcepten.’
Teamwork
Die high tec-merken zorgen voor een sterke positie in de markt, maar vragen ook nieuwe competenties van mensen. Zo nam de benodigde kennis op automatiseringsgebied enorm toe. ‘Klopt, dat is een grote verandering,’ zegt Jan met een lach wijzend naar Ian: ‘Gelukkig pakt de jeugd dat goed op. Dat verzekert klanten van Amstel Graphics ook van een sterke positie in de toekomst, want die kennis is aanwezig bij de opvolging. En dat is belangrijk voor de continuïteit.’ Bij Amstel Graphics werken 2 zonen van Jan. Kort samengevat doet Ian het commerciële traject en Sean (niet bij het gesprek aanwezig) de techniek. Jan: ‘De mensen zijn het belangrijkst in ons bedrijf. We hebben een prachtig team dat van de hoed en de rand weet. Ze hebben het naar hun zin, want als ze eenmaal binnen zijn, gaan ze bijna nooit meer weg.’ Ian: ‘Het is teamwork, op elk gebied hebben we experts met verder veel onderling contact. We hebben een sterk verkoopteam en de technici zijn allround. Dagelijks is 11 man en route. En iedereen moet van alles weten. En mocht dit aanspreken: we zoeken nog iemand voor de technische dienst en kantoor.’
Toekomst
Op de vraag welke ontwikkelingen de mannen de komende jaren verwachten zegt Ian: ‘We zien dat inkjet in de grafische markt een snelle ontwikkeling doormaakt. Maar 100% alles van offset naar digitaal zien we niet gebeuren. Je zal altijd offset houden.’ Jan: ‘Maar zeg nooit nooit, want offset verving ook boekdruk. We zien een grote verschuiving door de kwaliteitstoename van inkjet. Tegelijk blijft offset nog een lange tijd en die klanten blijven wij graag bedienen.’ Om nog een toekomstverwachting toe te voegen met een glimlach zegt Jan: ‘Over 5 jaar ben ik 5 jaar ouder, bestaat het bedrijf 25 jaar en zou het een mooie tijd kunnen zijn om alles aan de jongens over te laten.’