Heidelberg ziet steeds meer mogelijkheden voor uitbreiding van industriële klantenactiviteiten

29 juni 2022

Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) ziet steeds meer mogelijkheden voor de verdere uitbreiding van zijn industriële klantenactiviteiten, zo meldt het bedrijf. Die uitbreidingsmogelijkheden omvatten een uitgebreid scala aan state-of-the-art industriële productieoplossingen voor derden, voornamelijk uit de machinebouwsector en vergelijkbare industrieën met complexe mechatronische producten.

Klanten zijn hier zowel start-ups met innovatieve producten als grote bedrijven. Heidelberg wil in deze omgeving verder groeien met zijn uitgebreide diensten als systeemleverancier voor de industrie.

Uitgebreid dienstenpakket

Dit omvat het volledige dienstenpakket van de gieterij in Amstetten, die met een capaciteit tot 85.000 ton gietstukken een van de meest efficiënte van Europa is. Op het gebied van mechanische bewerking biedt Heidelberg als hooggekwalificeerde partner individuele onderdelen, kleine series, serieproductie of productieoplossingen op maat. In de assemblageafdeling van het bedrijf worden mechanische producten of complexe assemblages, inclusief elektronische componenten en geoptimaliseerde processen aangeboden. Daartoe industrialiseert en assembleert Heidelberg als systeemaanbieder de producten van klanten en vult deze montageservice aan met andere modules zoals logistieke dienstverlening, service en reserveonderdelenbeheer. Voor het groeisegment elektronica zijn op maat gemaakte besturings- en vermogenselektronica en automatiseringsoplossingen - van de assemblage van printplaten tot de constructie van complexe apparaten en systemen - beschikbaar.

Groeimarkten

‘Met de industriële klantenactiviteiten vestigen we Heidelberg met zijn uitgebreide technologische competenties steeds meer in nieuwe groeimarkten’, aldus Dr. Ludwin Monz, CEO van Heidelberg. ‘Op deze manier stellen we onze technologische expertise ook gericht beschikbaar voor nieuwe markten buiten de printindustrie.’

Met grote wereldwijde onzekerheden als gevolg van het gewapende conflict in Oekraïne en pandemie-gerelateerde verstoringen van internationale toeleveringsketens, zoeken steeds meer bedrijven naar manieren om hun toeleveringsketens te verschuiven naar meer lokale oplossingen. Voor Europese productielocaties betekent dit bijvoorbeeld het opnieuw bekijken van verdere verhuizingen of omgekeerde verhuizingen vanuit Oost-Europa. Dit zou dan ook een positief effect hebben op de CO2-footprint. Heidelberg merkt deze trend ook bij derde partijen in de industriële business met een toenemende vraag in bijvoorbeeld de gieterij. Heidelberg profiteert hiervan door de fabricage of productie van geavanceerde gietstukken aan te bieden.