Simian neemt Flyer over en breidt uit in België

11 mei 2022

De Groningse online drukkerij Simian neemt het failliete Flyer over en verstevigt daarmee zijn positie in België. De drukker betaalt 200.000 euro voor de grootste online drukkerij van België. De overname is onderdeel van de doelstelling om tegen 2024 de omzet te verdubbelen naar 15 miljoen euro en marktleider in de Benelux te worden.

Simian is in België al bekend met het label Drukland. In de zomer van 2021 opende de drukker al een eerste fysieke vestiging in België, maar met de recente overname schakelt de onderneming van CEO Wouter Haan een versnelling hoger om de Belgische markt verder te veroveren. ‘Wij willen niet alleen de grootste, maar ook de duurzaamste online drukkerij in de Benelux worden’, aldus Haan.

Belgische markt veroveren

Op dit moment bedient Drukland al meer dan 100.000 klanten in België. ‘Dat zijn nog voornamelijk bedrijven, maar we willen de hele Belgische markt veroveren’, aldus de CEO. In eerste instantie ligt de focus op Vlaanderen, maar het is volgens Haan niet uitgesloten dat in een later stadium verder wordt uitgebreid naar het Franstalige Wallonië.

Wouter Haan

Simian neemt in één keer het grootste deel van het failliete Flyer over. Het hele Belgische klantenbestand, meerdere personeelsleden en de Flyershop in Brugge komen in handen van de Groningse ondernemer. Ook de domeinnaam www.flyer.be wordt op korte termijn overgenomen. Tot die tijd worden klanten nog doorverwezen naar de website van Drukland. ‘Voor de klanten van Flyer is het fijn dat er nu een einde komt aan de onzekerheid die de laatste maanden boven het bedrijf hing. Sinds het faillissement zien we overigens dat de Belg al massaal in de webshop van Drukland.be kwam bestellen. We merken 30 procent meer bestellingen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar’, aldus Haan.