Abonneren  Inloggen

Aanhoudende problemen in de toeleveringsketen

6 december 2021

Producenten van drukinkten verwachten dat de spanningen in de toeleveringsketen in 2022 zullen aanhouden. Hoewel sommige van deze beperkingen afnemen en het herstel vordert, blijft er wereldwijde onzekerheid bestaan ​​over een nieuwe toename van het coronavirus, onberekenbaar koopgedrag van consumenten en mogelijke handelsbelemmeringen, zo meldt de European Printing Ink Association (EuPIA) in een persbericht. De vereniging geeft verklaringen voor de problemen.

Opeenstapeling van factoren

De EuPIA wijst opnieuw op een opeenstapeling van factoren, meestal veroorzaakt door de COVID-19-crisis, die ernstige gevolgen hebben voor de totale toeleveringsketen van grondstoffen. Terwijl EuPIA-leden hardnekkig blijven werken om de risico's voor klanten tot een minimum te beperken, benadrukken ze de economische druk die de drukinktmarkt hieronder beïnvloedt.

Wereldwijde toeleveringsketens

De EuPIA meldt dat de meeste economen en supply chain-experts zeggen dat de wereldeconomie momenteel de meest ongekende volatiliteit in de supply chain meemaakt uit de recente geschiedenis. De vraag naar producten blijft het aanbod overtreffen en als gevolg daarvan is de wereldwijde beschikbaarheid van grondstoffen en vracht zwaar beïnvloed.

Voor producenten van drukinkt en coatings zorgen transport- en grondstoftekorten voor veel uitdagingen. Tal van factoren die verband houden met grondstoffen en vrachtvervoer spelen een rol.

Grondstoffen

Verschil in vraag en aanbod voor veel kritieke grondstoffen die worden gebruikt bij de productie van drukinkten - plantaardige oliën en hun derivaten, petrochemicaliën, pigmenten en titaniumdioxide (TiO2) - veroorzaken aanzienlijke verstoringen voor EuPIA-leden.

Materialen in al deze categorieën zien, in verschillende mate, een toenemende vraag terwijl het aanbod beperkt blijft. Bovendien heeft de volatiliteit van de vraag geleid tot een grotere complexiteit in het vermogen van leveranciers om zendingen te voorspellen en te plannen.

Enkele problemen in kaart gebracht:

  • Pigmenten, waaronder TiO2, zijn de laatste tijd sterk gestegen als gevolg van de toegenomen vraag en fabriekssluitingen in China als gevolg van het Chinese energiereductieprogramma. TiO2 heeft geleid tot een toegenomen vraag naar architecturale verven en de productie van windturbines.
  • Het aanbod van biologische plantaardige oliën wordt beïnvloed door ongunstige weersomstandigheden in de VS en Latijns-Amerika – terwijl de Chinese import en consumptie van deze grondstofcategorie is toegenomen.
  • Petrochemicaliën - UV-, polyurethaan- en acrylharsen en oplosmiddelen - stijgen sinds begin 2020 in prijs, waarbij de vraag naar sommige van deze materialen buiten de normale niveaus stijgt.

Naarmate de kosten blijven stijgen en het aanbod steeds krapper wordt, worden producenten van drukinkt en coatings steeds meer getroffen door een immense concurrentie om materialen en hulpbronnen.

Verpakking, vracht en transport

Verpakkingsmaterialen: De industrie kampt nog steeds met tekorten aan staal voor vaten en grondstoffen van polyethyleen met hoge dichtheid die worden gebruikt voor emmers en kannen. De toegenomen vraag in online handel zorgt voor een krap aanbod van golfkartonnen dozen en inzetstukken. Materiaaltoewijzing, productievertragingen, grondstoffen, overmacht en arbeidstekorten dragen allemaal bij aan de toename van verpakkingen. De buitengewone vraag blijft het aanbod overtreffen.

Capaciteitslimieten voor lucht- en zeevracht: de pandemie is een katalysator geweest voor abnormale consumentenaankopen (zowel tijdens als na sluitingen), waardoor een ongebruikelijke vraag binnen meerdere industrieën ontstond en zowel de lucht- als de zeevrachtcapaciteit onder druk kwam te staan. De kosten van vliegtuigbrandstof zijn gestegen, samen met de kosten van de verzending van containers (op sommige routes van Azië/Pacific naar Europa en/of de Verenigde Staten zijn de containerkosten 8-10x hoger dan de norm). Er zijn ongebruikelijke zeevrachtschema's ontstaan ​​en vrachtvervoerders zijn gestrand of worden uitgedaagd om havens te vinden om containers te lossen. Uiteindelijk hebben de toegenomen vraag en slecht voorbereide logistiek geleid tot een ernstig tekort aan vrachtcapaciteit.

Opstopping in havens: als gevolg van de coronaviruspandemie blijven strikte gezondheids- en veiligheidsmaatregelen van kracht in wereldwijde havens, wat de havencapaciteit en -doorvoer beïnvloedt. De meeste zeevrachtschepen missen hun geplande aankomsttijden. Schepen die niet op tijd aankomen ondervinden vertragingen terwijl ze wachten tot er nieuwe slots vrijkomen. Dit droeg bij aan de stijgende verzendkosten sinds het najaar van 2020.

Tekorten aan vrachtwagenchauffeurs: Een andere bijdragende factor wordt veroorzaakt door een kritiek tekort aan vrachtwagenchauffeurs in veel regio's, maar misschien wel het meest uitgesproken in heel Europa. Interessant is dat dit tekort niet nieuw is en al minstens 15 jaar een punt van zorg is. Het is gewoon verhoogd vanwege de wereldwijde pandemie.

De pandemie heeft de internationale handel verstoord, de prijs van het verzenden van goederen opgedreven en een nieuwe uitdaging toegevoegd aan het wereldwijde economische herstel.

“De waarde van drukinkten en coatings is onmiskenbaar, en de industrie is vastbesloten om samen te werken om de continuïteit van de bevoorrading te garanderen terwijl we vooruitgaan tegen deze aanhoudende tegenwind”, aldus de EuPIA.

Bron: European Printing Ink Association