Abonneren  Inloggen

Het nieuwe elan van Royal Hoitsema

17 augustus 2021

Nederlands oudste, nog actieve drukkerij (1653) vaart een nieuwe koers. Marktontwikkelingen hebben de Groningse drukkers met beide benen op de grond gezet. Passie, nieuwe samenwerkingsverbanden en nieuwe marktsegmenten vormen de basis voor een tweede jeugd.

Oudste actieve drukkerij van Nederland

Oud en toch jong. Dat is de indruk van Royal Hoitsema Labels na een gesprek van anderhalf uur met sales director Santiago Kuipers. Bijna twee jaar geleden begon Kuipers aan zijn missie bij wat hij een verpakkingsbedrijf noemt. ‘We zijn geen grafisch bedrijf, maar een verpakkingsbedrijf. We begrijpen de logistieke dynamiek als geen ander.’ Met aanstekelijk enthousiasme vertelt hij hoe de oudste nog actieve drukkerij van Nederland de toekomst ingaat.

Sales director Santiago Kuipers (r) samen met zijn salescollega’s Rob van Asselt (l) en Niels Kuiters: ‘We zijn nu ook actief op het gebied van kartonnage en zelfklevende etiketten.’

Koninklijke drukkerij sinds 1953

De drukkerij, sinds 1953 Koninklijk, kan in deze tijd niet meer teren op roem uit het verleden. ‘Door de marktontwikkelingen staan we nu met beide benen op de grond. We gaan met een nieuw commercieel elan de toekomst in’, zegt Kuipers, die als sales director een junior - en een senior accountmanager aanstelde. Gecombineerd met het zeer gedreven team van de drukkerij is dat een solide basis voor groei, vindt Kuipers, die een rijke internationale carrière in sales op zijn naam heeft.

Heldere visie

Even terug in de geschiedenis. Hoitsema drukte al in 1965 natlijmetiketten en is historisch gezien sterk in bier en fris, zuivel en de tabaksindustrie. ‘De tijden zijn veranderd en dat betekent dat we in nieuwe marktsegmenten actief zijn en dat we samenwerkingsverbanden aangaan om ons productportfolio te verbreden’, zegt Kuipers. ‘We zijn nu ook actief op het gebied van kartonnage en zelfklevende etiketten. We doen dat deels in eigen huis en deels in samenwerking met andere bedrijven.’

Focus op de Benelux

Kuipers heeft een duidelijke visie neergelegd voor groei. Het begon in 2019 met de BRC-certificering, om meer in verpakkingen te kunnen doen. Vervolgens begon hij met acquisitie dicht bij huis. ‘Je moet bij de buren beginnen’, zegt hij daarover. Het heeft volgens de sales director talloze voordelen om voor bedrijven in je eigen regio te werken. Dat kunnen letterlijk de Groningse buren zijn, maar aangezien de verpakkingsmarkt een globale markt is, legt Kuipers de focus op de Benelux. ‘Maar we leveren ook aan centraal Amerika. We spreken Spaans, Frans, Duits en Engels en hebben een vijftalige website.’

‘Telefoon pakken en bellen’

Dat pionieren in nieuwe markten spreekt Kuipers erg aan. Hij deed zijn hele carrière eigenlijk niets anders en werkte zelfs een tijdlang in Bogotá, Colombia. Vrijwel alle verpakkingsvormen, van flexibles tot vouwkarton, verkocht hij in zijn carrière. ‘In Colombia kreeg ik te horen: je hebt een jaar, maak er iets van. Met die instelling ben ik ook in Groningen begonnen. Ik dacht: hier kan ik iets betekenen.’

Kuipers begon in Groningen met ouderwetse koude acquisitie. ‘Gewoon de telefoon pakken en bellen. Dankzij mijn carrière heb ik een zeer uitgebreid netwerk en dat helpt. We komen uit een periode van tegenwind. De klus is nog steeds niet eenvoudig, maar de goede onderlinge sfeer en de support en het enthousiasme van alle collega’s, geven veel energie. De wil is groot en er is bereidheid tot overwerken. We hebben heel lang niet aan de bel getrokken. We moeten ons nu bekend maken.’

Achtkleurenpers met dubbellak

Met een zeskleurenpers, een zeskleurenpers met lak en een achtkleurenpers met dubbellak (UV), heeft Hoitsema niet alleen een wereld aan productiemogelijkheden, maar ook capaciteit om voor anderen te drukken. En dat gebeurt inmiddels ook. Met name de achtkleurenpers met dubbellak is een sterke troef. ‘Er zijn drukkers die werk aan ons uitbesteden, bijvoorbeeld voor vouwkartonnage.’ Dat Hoitsema ook voor collega’s kan drukken, is iets wat volgens Kuipers nog niet genoeg bekend is. Inmiddels zijn de eerste successen in nieuwe markten al geboekt. Zoals gezegd, soms in samenwerking met andere bedrijven, zoals bij digitaal drukwerk en productie van zelfklevende etiketten.’ Maar de coronacrisis zette de rem op de nieuw ingeslagen weg. ‘Dat was een kink in de kabel, maar we groeien weer gestaag door.’

Duurzaamheid en innovatie

‘Wat ons kenmerkt is kwaliteit en snelheid. Dat zeggen de klanten ook: snel en goed’, is het antwoord van Kuipers op de vraag wat Royal Hoitsema onderscheidend maakt. ‘Verder zijn we erg bezig met duurzaamheid en innovatie.’ Elektrische auto’s, led verlichting, bio-inkten; het zijn allemaal zaken die worden toegepast. ‘Royal Hoitsema Labels is in ontwikkeling en wij bieden actief alternatieve, meer duurzame substraten aan. Daarnaast zijn we ook actief met DIGIMARC bezig. Deze innovatie komt vanuit de VS en wordt in de Duitse retail al veelvuldig toegepast. DIGIMARC vervangt de streepjescode en het gehele beeld is dan scanbaar. Er zijn ook andere, logistieke en anti-counterfeit toepassingen voor deze technologie.’

Trots Gronings

Een nieuwe toekomst dus, voor een bedrijf met een lange historie. ‘We zijn een trots Gronings bedrijf, nuchter, maar ook vol passie. We richten ons niet meer alleen op de hele grote bedrijven, maar meer op de middelgrote. Hoewel we klanten dichtbij zoeken, leveren we over de hele wereld, van Centraal-Amerika tot Nieuw Caledonië. Inclusief indirecte export gaan onze producten naar 30- 40 landen’, vertelt Kuipers. De groeiambitie voor de periode 2019-2024 is 20 – 30% en daar werkt het team hard voor. ‘Over 5 jaar zijn we een verpakkingsbedrijf en geen grafisch bedrijf meer. De focus ligt dan op etiketten en vouwkartonnage voor de drankenmarkt, de tabaksindustrie, food, pet food en chocolade. We denken in mogelijkheden, dat is onze sterke troef.’

Dit artikel komt uit ons vakblad PRINTmatters. Meer van dit soort uitgebreide interviews lezen? Neem dan een proefabonnement!

Proefabonnement nemen