Franchise als optie
‘We willen groeien, in omzet bij onze aangesloten ondernemers en in aantal vestigingen,’ zegt Maarten van der Velden, de gedreven commercieel directeur bij Multicopy The Communication Company. Tijdens dit interview schetst hij zijn verwachting over de Nederlandse print- en signmarkt en de mogelijkheden van ondernemers in deze spannende tijden.
De afspraak is half maart bij franchisegever Multicopy The Communication Company in Almere. ‘Het is hier nu rustig in aantal mensen,’ zegt Maarten van der Velden die bijna twee jaar commercieel directeur is bij Multicopy. ‘Maar het afgelopen jaar is het dubbeldruk door Covid-19 in onze communicatie met de franchisenemers. Van ons team is meestal een harde kern aanwezig, waaronder algemeen directeur Annette Dales.’ De gangen liggen vol met campagnemateriaal. ‘Dat is de voorbereiding van onze EK-actie. Elk van onze 55 vestigingen krijgt deze maand twee ‘EK Thuiscafé Pakketten’.’
EK Thuiscafé Pakket
‘Er zit van alles in om het EK thuis veilig en sfeervol te beleven, zoals bier met een gepersonaliseerd etiket. Dat pakket gebruiken we om weer op een leuke manier in gesprek te komen met klanten en het biedt ideeën, waarmee ook zij relaties en personeel kunnen verrassen.’ Van der Velden is nu een kleine twee jaar commercieel directeur bij de franchise-organisatie Multicopy. Hij kent de communicatiewereld goed. Van der Velden groeide op in een mkb-gezin, waar beide ouders een reclamestudio bestierden en gaf als zelfstandig ondernemer een blad over de Peugeot-merkhistorie uit. Daarna rolde hij bij Reed Elsevier het commerciële vak in, deed sales voor de kennisbanken en advertising. Bij NRC Handelsblad en NRC Next schopte hij het tot salesdirecteur. En voor hij overstapte naar Multicopy was hij bij Altavia Sumis printmanagement verantwoordelijk voor grote klanten en new business. Dat Peugeot-avontuur gaat voort: ‘In mijn vrije tijd werk ik aan mijn site en instagram-account Peugeotvintage. Dat is een liefhebberij met inmiddels ruim 30.000 volgers met een wekelijkse nieuwsbrief en blog. Die online ervaringen geef ik ook terug in gesprekken met ondernemers.’
Ondersteuning in verkoop en marketing
Hij viel niet met zijn neus in de boter. De toch al pittige, maar ook kansrijke, markt voor print en sign kreeg een enorme klap door Covid-19. ‘Vandaar dat ik zei dat we het dubbeldruk hebben. Ook voor onze organisatie betekende het een transitie, waarbij we juist de communicatie binnen het netwerk intensiveerden. We organiseren veel webinars, over onder meer over de campagnes die de franchisenemers ondersteunen in hun verkoop- of marketingstrategie. Het afgelopen jaar produceerden we 120 uur aan videomateriaal.’ Op de vraag of dat helpt in zo’n noodsituatie zegt de commercieel directeur: ‘Natuurlijk hebben ook de Multicopy franchisenemers last van de situatie. De marktsituatie is uitdagend. Er zijn klanten die niks kunnen of mogen, denk maar aan events en de horeca. Dat is zuur voor de Multicopy-ondernemers. Er zijn overigens ook ondernemers die een breder klantportfolio hebben en minder last. Eigenlijk heeft iedereen het wel gevoeld. Maar het overlevingsmechanisme is blijven ontwikkelen en bewegen. Die vinden wij met elkaar door de kracht van het netwerk. De afgelopen maanden hebben we wekelijks gezamenlijk online contact met elkaar om te kijken hoe je omgaat met de situatie en dat kan je doorvertalen naar je bedrijfsvoering en klanten. Ook over campagnes hoef je je als ondernemer niet druk te maken over de boodschap en het onderwerp. We zorgen ervoor dat de marktfit er is. We blijven in contact voor de voortgang met ondernemers en verkopers.’
Meer samenwerking
De situatie in de print en signmarkt is spannend. Van der Velden: ‘Wat opvalt is hoeveel grafimedia bedrijven zich nog kunnen redden. Ik verwacht komend halfjaar wel wat faillissementen, maar met name dat bedrijven gaan samenwerken of samenvoegen om een gezonde bedrijfsvoering over te houden. Ik kan mij voorstellen dat het wel een impact zal hebben op werkgelegenheid. En ik denk dat we een verbreding in de markt krijgen. Ik maak dat ook op uit tenders en openbare aanbestedingen. Je ziet dat die breder worden, er worden meer disciplines tegelijk gevraagd. Waar je vroeger een enveloppentender had, zie je nu dat veel meer diensten in de breedte worden gevraagd. De markt is op zoek naar bedrijven die die breedte bieden. Onze formule sluit daar op aan. We willen groeien, in omzet bij onze aangesloten ondernemers en in aantal vestigingen.’
Dood punt
Franchise kan voor ondernemers een oplossing zijn. ‘Er is meer aandacht en interesse om aan te sluiten bij Multicopy. Dat kan op drie manieren: integreren in een bestaande Multicopy, als bestaande ondernemer de kracht van een netwerk gebruiken en als derde: een ondernemer die wil starten onder Multicopy-vlag. In onze gesprekken kom ik vooral twee typen ondernemers tegen. Er zijn ondernemers die richting de pensioengerechtigde leeftijd gaan en een goede toekomst voor hun personeel willen organiseren. Zij willen zich aansluiten of hun bedrijf verkopen. En er zijn ondernemers die soms op een dood punt zitten. Die behoefte hebben aan een steuntje in de rug om te zorgen dat de zaken gaan lopen. Ze bezitten het ondernemerschap, zijn keihard aan het werk in hun bedrijf, maar komen er simpelweg niet aan toe om hun bedrijf te ontwikkelen. Daar zit de waarde van een franchise-organisatie met nu 55 vestigingen, een positief perspectief. Wij zorgen ervoor dat je aan je bedrijf blijft werken. Je bent niet alleen een onderdeel van het netwerk, je bent ook een individuele ondernemer.’
Vrijheid
Lever je als ondernemer dan niet al je vrijheid in? ‘Wij zijn een soft-franchise organisatie. Dat betekent dat ondernemers ook echte ondernemers zijn. Zij bepalen wat ze wel of niet willen gebruiken. Een onderdeel van onze cultuur is de Business Planner. Dat is een jaarlijks programma, waarbij we stil staan bij jouw eigen business planning als ondernemer. Daarvoor hebben we onder andere een mooi systeem dat structuur biedt aan jouw strategische planning , business assesment –wat er belangrijk is in het aankomend jaar – en bijvoorbeeld je salesplanning. De één gebruikt het business plan intensief, terwijl andere ondernemers in ons netwerk er minder gebruik van maken, terwijl ze bijvoorbeeld juist wel weer heel intensief gebruik maken van de marketingcampagnes die we organiseren.’
Informele cultuur
‘Het gaat om persoonlijke ontwikkeling met individuele vraagstukken. Aan de andere kant ontwikkelt de markt zich op een bepaalde manier. Omdat wij een informele cultuur hebben brengen we makkelijk zaken ter sprake. Ik zeg wel eens dat we het grootste grafische familiebedrijf van Nederland zijn. De initiatieven komen ook vanuit ons team. Dat gaat verder dan een campagne of het winnen van een klant. Dat gaat dan over hoe ondernemers hun bedrijf ontwikkelen. Met vraagstukken als het aflopen van een contract voor machines. Dan denken wij mee of en hoe je daar opnieuw in gaat investeren en hoe het plaatje er dan uitziet. Wij geloven dat individueel ondernemerschap het sterkste is wat je hebt. Wij zijn er om dat te ondersteunen om het maximale rendement te realiseren.’