Pers

Rechtstreeks naar inhoud gaan

Bericht

Grafimedia CAO

• Joep | 12-06-2010 14:23 | 11 reacties

Scholing is het toverwoord.

Zojuist een infoblad van FNV KIEM gekregen over de nieuwe Grafimedia CAO.
    Geen loonsverhoging maar wel recht op scholing, en dan niet alleen op eigen vakgebied maar ook om je mogelijkheden op de arbeidsmarkt te vergroten. Bijv. een drukker die een opleiding tot lasser wil volgen wordt hiervoor in de gelegenheid gesteld, dit vergroot je kansen op de arbeidsmarkt.

Voorbeeld, drukker met 30 jaar ervaring, in de gevaarlijke leeftijd van 50+ wordt ontslagen maar heeft op kosten van de werkgever een opleiding tot lasser gevolgd.

Gaat solliciteren bij constructie bedrijf: werkgever; hallo meneer wat is uw ervaring?

Werknemer;nou, ik heb 30 jaar aan een drukpers gestaan en een omscholing/opleiding tot lasser gevolgd en u zoekt een lasser, nu hier ben ik.

Werkgever; nou meneer u kunt direct beginnen, met zoveel ervaring als drukker kunnen we beter u nemen dan een werkeloze lasser met 30 jaar laservaring.

Bovenstaand is realiteit?

Wordt wakker FNV, er is geen behoefte aan een lasser zonder ervaring! (waarschijnlijk is er een soortgelijke regeling voor de metaal CAO waarbij een lasser de mogelijkheid krijgt om te scholen naar drukker?)

De meest populaire opleiding worden ook genoemd:
    Training EHBO en BHV (is m.i. een cursus geen vakopleiding)
    Opleiding tot DTP-er (welkom bij de groter groeiende groep werklozen)
    Leidinggeven ( per medewerker hebben we straks 5 leidinggevenden)
    Opleiding tot drukker, heftruckchauffeur,e.d. ( deze lopen al bij bosjes thuis of scholen om tot lasser).
    Laten we eerst zorgen dat er werk is en niet alvast akkoord gaan met werken tot 67 jaar (waar is het principe standpunt van de FNV , mevr. Jongerius).
    De gemiddelde leeftijd waarop mensen (gezond) een bedrijf verlaten ligt al lager dan 65 dus waarom langer werken? Wanneer we eerder stoppen , bijv. na 40 dienstjaren, kunnen jongeren instromen en voorkomen we vergrijzing.
    Wanneer we over het principeakkoord worden geraadpleegd, denk dan na voordat we akkoord gaan! Of menen de vakbonden dat ze zonder overleg zaken maar kunnen doordrukken?

Reageer op dit bericht

Reacties

• ko | 12-06-2010 15:26

Als het goed is ben je geinformeerd via een brief die je kon beantwoorden over het principe accoord, dus of je hebt zitten pitten of je hebt geen brief gehad. Dat van die 40 dienstjaren ben ik volledig met je eens.

• Cees | grafisch | 12-06-2010 16:06

Beste Joep,

Volledig met je eens!
    En dan die lullo's (zakkenvullers) in Den Haag nog: Ze weten het precies, maar als ze geen zin meer hebben stappen ze op en krijgen een jaar of 4 wachtgeld van zo'n € 140.000,-- Da's makkelijk lullen!

maar de bond lult toch ook maar een eind aan, moeten hun (werk)tijd ook ingevuld zien te krijgen.

• Bas | 13-06-2010 22:36

Jullie snappen het niet.

Het is helemaal niet de bedoeling dat jullie lasser worden, het is ook niet de bedoeling dat iedereen gezond de 67 haalt.

De bedoeling is dat we in dit k&$&$* land 20 stichtingen aan het werk houden die omscholings trajecten verzinnen, omscholings projecten uitvoeren, omscholings projecten controleren (al dan niet op uitvoerbaarheid), en dat we weer een paar uitgerangeerde PvdA politici een rapportje kunnen laten schrijven of de doelstellingen die door weer een andere commissie ooit gesteld zijn, wel zijn gehaald om vervolgens te adviseren dat het mogelijk wel niet beter zou zijn . . . . . . . .

Het valt mij alleen wel steeds vaker op, dat al die stichtingen en commissies wel het mooiste drukwerk hebben/bestellen.
    Geen MKB klant met de binnendruk van z'n envelop in de eigen pms kleur, maar CIZ, SVB gemeenten etc etc etc hebben altijd de mooiste enveloppen huisstijl en folders.

• lucas | none | 14-06-2010 08:30

Het is al jaren zo, dat vakbondsbestuurders heulen met de overheid en waarom. Omdat, op het moment dat zij het niet meer zien zitten bij de vakbond, zij een mooi baantje toegespeeld krijgen bij de overheid. Neem bv Kok, was de voorman van de vakbond, maar zit nu ook in de raad van bestuur van Shell?? En denken wij dat hij dit voor noppes doet.... Laat mij niet lachen. het is allemaal te triest voor woorden en het hele verhaal vakbonden is niets anders dan een verlengstuk van onze overheid.

• coos | UWV | 14-06-2010 18:31

HALLO,

Goed gesproken, zoals gewoonlijk zijn de mannen en vrouwen die het moeten doen de sigaar.
    En de bollebozen Vukbond roepen van alles en nog wat en vullen onder het mom van wij komen voor jullie belangen op hun wel bekende zakken.
    22 jaar heb ik me zelf het schompus gewerkt.
    Dan sta je buiten je eigen schuld op straat dan word je nog genaait aan alle kanten.
    Waar gaan we naar toe.....
    Geen idee maar ik geloof dat het niet de goede richting is.

Coos W

• Cees | grafisch | 15-06-2010 16:37

FNV referendum. 65 / 67 jaar
    De bond weet het weer leuk te brengen. De mensen "mogen" zelf kiezen. Van een negatief verhaal een positief verhaal proberen te maken.
    Als de bond er echt voor ons zou zijn: 65 jaar!

• Jos | 15-06-2010 20:20

Zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui weer aan de wal. Ga de uitdaging met bv. FNV Kiem aan! Heb ik als anti vakbond ook gedaan! Het roept zo makkelijk vanaf de zijkant. Voor de leden door leden! Alle opmerkingen van de leden zijn één voor één besproken. Was er zelf bij en zat in de onderhandelingsdelegatie. De werkgevers wilden -5%. Dus! Kom dan op als je durft en ga samen met mij ook de uitdaging aan!
    Of wil een ieder zijn eigen CAOtje gaan afsluiten? Veel succes! Samen sta je sterk en zeker in deze grafisch zeer moeilijke tijd. Of zijn degene die het hardste roepen ook niet veel beter dan die zakkenvullers in Den Haag. De tijd van meer en meer is toch echt voorbij.

• ko | 16-06-2010 15:27

Ben het met je eens Jos, altijd makkelijk vanaf de zijlijn, als het aan de werkgeversorganisaties ligt komen we als arbeider nog slechter uit de bus.

• Joep | 16-06-2010 17:09

Jos, ik heb mijn grieven en bezwaren bij het FNV kenbaar gemaakt, met als reactie "bedankt voor uw reactie we zullen uw punten meenemen".
    Dat is ook het enige (en laatste) dat ik gehoord heb van de FNV.Tot vorige week de nieuwsbrief in de bus viel met bovenstaand nieuws.
    Nu gaan de heren ook nog even beslissen dat ik tot 67 jaar mag werken en tevens MIJN pensioen, dit heb ik opgebouwd in de jaren dat ik het geld ook goed kon gebruiken, ook 2 jaar later ga krijgen. Zonder dat ik hiervoor extra geld ga krijgen, immers de 2 jaar extra rente krijg niet ik maar het pensioenfonds, en het grote risico dat wanneer ik 67 ben nog even gekort wordt op mijn AOW uitkering omdat ik immers al meer heb door MIJN pensioenopbouw!
    Tevens diverse bijeenkomsten bezocht, hier zitten voornamelijk ouderen, die het vooral belangrijk vinden dat hun punten aan bod komen.
    Sorry, maar zo is het wel!

• Jos | 16-06-2010 18:57

Kan jullie verzekeren dat elke reactie serieus genomen en overwogen is. Verder kijk eens vaker op de site. Alle relevante info was daar uitgebreid beschikbaar. En ook daar kun je reageren. Even wat uitleg over de AOW en pensioen.
    Toen de AOW ingevoerd werd was de gemiddelde levensverwachting 68 jaar. Men hoefde dus gemiddeld maar 3 jaar AOW en pensioen aan iemand te betalen. Op dit moment ligt de gemiddelde leeftijd rond de 80 jaar. Dus moet men gemiddeld 15 jaar aan iemand AOW en pensioen te betalen. 15-3=12 jaar! Wetende dat de komende 2 jaar de vergrijzing toeslaat en dat het aantal werknemers in het grafisch al is teruggelopen van 39.000 naar 32.000 en dat we alleen al in de eerste 3 maanden van dit jaar afscheid hebben genomen van ongeveer 1.300 collega's. Dan is de vraag toch echt: Hoe gaan we dit betalen? 15-3=12 dus laten we eerlijk zijn dan valt 2 jaar langer nog wel mee. Maar belangrijker is kunnen we wel zo lang blijven werken. Heel veel mensen zijn al met 50 jaar niet meer aan werk te helpen. Oh ja op de bijeenkomsten zitten meestal ouderen, dit klopt. Daarom is er bewust voor gekozen dat bij deze onderhandelingen de onderhandelingsdelegatie bestond uit alleen maar werkenden! En geloof het of niet maar er is toch echt een vakbond nodig voor onze arbeidsvoorwaarden. Want laten we eerlijk zijn: als men dit als werknemer individueel zou doen.... Dan zegt de werkgever met dit of veel minder kun je het doen en anders voor jou 10 anderen!

• Joep | 21-06-2010 18:35

Om te bepalen welke leeftijd men bereikt (in gezondheid) moet er wel even gekeken worden naar de arbeid, is dit intensief (grafisch)ploegendiensten of zit men lekker de hele dag op een stoel. Deze laatste groep mensen verhogen de gemiddelde leeftijd maar de groep werkenden in zware arbeid (zoals omschreven in het artikel hieronder over de havenarbeiders) doet dit juist dalen. Daarom is het eerlijker de AOW-en pensioengerechtigde leeftijd te koppelen aan het aantal jaren dat men deelneemt aan het arbeidsproces.
    Hieronder een stukje uit NOS nieuws waaruit blijkt dat ook binnen het FNV niet op een lijn zit.

FNV in de havens tegen AOW-akkoord

De kaderleden van FNV Bondgenoten in de havens roepen hun achterban op om tegen het AOW-akkoord tussen werknemers en werkgevers te stemmen. Ze missen afspraken over zware beroepen.

Daardoor moeten ook havenarbeiders tot 67 jaar doorwerken. Dat is voor zware beroepen te laat, vinden de kaderleden.

Ze noemen de fysieke werkzaamheden, onregelmatige werktijden en hoge eisen aan de productiviteit als reden dat werken in haven "een heel zwaar beroep is". "Werknemers hebben hun handen vol om gezond en productief 62 jar te halen", aldus de FNV in een verklaring.

Het is het eerste tegengeluid binnen de FNV over het akkoord. De vakcentrale raadpleegt tot volgende week donderdag zijn leden in een referendum.

Het is de bedoeling dat in 2020 de pensioenleeftijd van 65 naar 66 jaar gaat en waarschijnlijk in 2025 naar 67 jaar. De sociale partners hopen dat het akkoord een rol speelt bij de kabinetsformatie.

Volgens mij zijn onderstaande redenen ook in de grafische industrie van toepassing:
    fysieke werkzaamheden, onregelmatige werktijden en hoge eisen aan de productiviteit.
    Overigens wordt er gesuggereerd dat men anoniem kan stemmen maar alvorens je stem uit te brengen moet je eerst je persoonlijke code en huisnummer ingeven, zo anoniem is e.e.a. dus niet!

Het Trefpunt is nadrukkelijk niet bedoeld voor commerciële boodschappen, personeelsadvertenties, sollicitaties etc. Discussies met grof taalgebruik worden indien de redactie dat noodzakelijk acht direct verwijderd. Pers aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor reacties op het Trefpunt.

Reageren

captcha

Prikbord

Aangeboden

Overtollige voorraad1 rol HP High Gloss C3881A 36ix100ft (914mmx30,5m5 rollen Tepede high color contr...

Lees meer...

Gevraagd

Hallo,Wie kan er 300 grams karton op A0 formaatdrukken ?Graag even een e-mailGroet,Hans

Lees meer...

Aangeboden

Wij hebben voor de Intec Cp 2020 fusers-Toners- drums etc. Als u belangstelling heeft stuur maar een ...

Lees meer...

Gevraagd

Voor de bouw van een bloemencorsowagen zijn wij op zoek naar een drukker die nog restpapier over heef...

Lees meer...

Nieuwsbrief

Uitgeverij Compres 3de Binnenvestgracht 23 RS 2312 NR Leiden Postbus 55 2300 AB Leiden T (071) 516 15 15 info@uitgeverijcompres.nl

Colofon